Kanál SP na YouTube SP na Facebooku SP na Floowie

Čísla

Archiv čísel » 2010/1 - Sociální práce a boj s chudobou »

Jaroslava Raudenská, Martin Raudenský, Alena Javůrková

Praktické využití hry u dětí a dospělých


Medailon autora:

PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D., je klinická psycholožka a psychoterapeutka, vedoucí Oddělení
klinické psychologie ve Fakultní nemocnici v Motole v Praze. Zabývá se diagnostikou a psychoterapií
u pacientů chronicky nemocných, trpících chronickou nádorovou i nenádorovou bolestí. Přednáší lékařskou psychologii a psychologii bolesti v postgraduálním vzdělávání lékařů na katedře léčby bolesti IPVZ.
 
PhDr. Martin Raudenský, Ph.D., přednáší na katedře výtvarné výchovy PedF UK v Praze a na Univerzitě JEP v Ústí nad Labem. PhDr. Alena Javůrková, Ph.D., je klinická neuropsycholožka a psychoterapeutka, vedoucí Oddělení klinické psychologie ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady v Praze.

Abstrakt:

Práce seznamuje s historií a současností užití hry v psychoterapii, se základními diagnostickými pomůckami, vzděláváním. Nabízí aplikaci psychologických aspektů hry v psychoterapii dětských i dospělých pacientů, kteří se obtížně adaptují na závažné životní události, jako je chronická nemoc, bolest nebo hendikep, v integrovaném modelu psychoterapie čerpající z terapie dynamické, kognitivně-behaviorální, humanistické, rodinné. Shrnuje efektivitu herní terapie u dětí u úzkostných a fobických potíží, poruch chování, deprese, sexuálního zneužívání, posttraumatické stresové poruchy. U dětí s chronickou nemocí, bolestí nebo hendikepem specifikuje indikace herní terapie v duševní hygieně a prevenci, zvládání emočních obtíží (úzkost, deprese), zvládání adaptace na chronickou nemoc, bolest a závažné lékařské výkony. Hru v terapii s dospělými specifikuje v širším pojetí kognitivně-behaviorální terapie s možností využití hry při nácviku sociálních dovedností, zvládání stresu a prevenci relapsu, k nácviku sebeprosazení, komunikace, posílení tvořivosti, k modifikaci chování (napodobování a hraní rolí), v tréninku paměti, myšlení a orientace. Práce tak ukazuje inspiraci pro současné užití herních elementů v psychoterapii u chronických onemocnění u dětí a dospělých. Sociální pracovník pracující ve zdravotnictví využívá hru v biopsychosociálním modelu léčby s ostatními psychoterapeuty (klinický psycholog, psychiatr) k efektivní spolupráci mezi chronicky nemocným, rodinou, školou nebo zaměstnavatelem a zdravotnickým zařízením.

Klíčová slova:

hra, herní terapie, chronická nemoc, chronická bolest, hendikep, sociální práce




Podobné články

Akademické články Teoretické pojetí hry v psychologii a kultuře
Akademické články The Issue of Senior Self-sufficiency after Hospitalization – a Field for Geriatrics or Social Work
O čem se mluví Jak se žije dětem s postižením po deseti letech
O čem se mluví Význam zahradní terapie a bariéry, které brání jejímu rozvoji
Akademické články Sociální konstrukce předsudečné typizace lidí s duševním onemocněním


Nabídka nových knih

obalka
Trénink psychi...
Fabienne Berg
obalka
Člověk a jeho...
Carl G. Jung
obalka
Dyspraxie
Olga Zelinková
obalka
Mužský kód
Robert Garfield
obalka
Nikdy není pozdě...
Ben Furman...
obalka
Trénink mentální...
Jana Bílková
obalka
To je ono!
Jana Peclová

... kompletní nabídka

© 2014, časopis Sociální práce/Sociálna práca | počet návštěv: [CNW:Counter] | … vstup do administrace