Kanál SP na YouTube SP na Facebooku SP na Floowie

Úvod » Inspirace pro praxi »

publicistika k číslu
2/2019

inspirace

Peer lektoři ve vzdělávání budoucích profesionálů v péči o duševní zdraví

ilustrační foto

Vydáno před 71 dny

Článek je věnován jednomu z aktuálních trendů v péči o duševní zdraví – zavádění pozice peer lektorů. Stručně v něm nastíníme teoretický rámec a profesní kvalifikaci pro tuto pozici a představíme projekt, v jehož rámci proběhlo zapojení několika peer lektorů do výuky budoucích sociálních pracovníků (do budoucna pak případně i psychologů, lékařů a ergoterapeutů). Především se však budeme věnovat tomu, jak se samotní peer lektoři k zapojení do výuky vztahují, jaké to přináší benefity jim a co pro ně tato profese znamená.

Od 90. let 20. století se po celém světě rozšiřuje zaměstnávání lidí se zkušeností s psychiatrickou péčí na pozicích peer pracovníků (Davidson et al., 2006).

Jedním z klíčových aspektů peer práce v oblasti duševního zdraví je orientace na „zotavení“. Zotavením se myslí nejen cesta zlepšování zdravotního stavu, ale i osobní proměny, která člověku s duševním onemocněním umožňuje žít smysluplný život ve společnosti a usilovat o plné využití vlastního potenciálu. Hlavním cílem zotavení tedy není definitivně se zbavit všech symptomů, ale naučit se je zvládat tak, aby člověk dokázal i s nemocí žít plnohodnotný život. Takto pojímaný proces zotavení se staví do opozice k medicínskému pohledu na lidi s duševní nemocí, který se více než o silné stránky jedince zajímá o jeho problémy a symptomy nemoci (Probstová & Pěč, 2014).

Jedním typem peer pracovníků jsou tzv. peer lektoři, kteří přednášejí o tématech z oblasti duševního zdraví a využívají při tom svou osobní zkušenost s duševním onemocněním. „Peer lektor pomocí prožité zkušenosti s nemocí vzdělává profesionály (lékaře, zdravotní sestry, sociální pracovníky a také peer pracovníky). Je to člověk, který má vlastní zkušenost, a navíc zná i teorii, kterou může přinést do výuky.” (Říčan, 2014, s. 8). Přispívají tím k destigmatizaci duševních onemocnění a ke změnám postojů studentů k lidem s psychiatrickou diagnózou.

Peer lektoři mají cennou vlastní zkušenost s nemocí a také se systémem zdravotní péče. Člověk s duševním onemocněním ví nejlépe, co obnáší život s limity, které nemoc přináší. Proto je z hlediska této zkušenosti kompetentní k jejímu sdílení více než...


Pro zobrazení celého textu se přihlaste

zadejte e-mail použitý při objednávce předplatného zadejte ID uživatele z DB Send

Objednejte si předplatné.


Sdílet text:


Podobné zprávy

Akademické články Sociální pracovník v oblasti komunitní péče o duševní zdraví a jeho potřeby vzdělávání
Inspirace Jako doma a vzdělání jako cesta k participaci – dva pohledy
Akademické články Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním
Akademické články Rychlé změny v praxi sociální práce ve Spojených státech: Význam mnohostranného vzdělávacího přístupu ke zvládnutí těchto proměn
Akademické články Sociální pracovníci o profesionalizaci sociální práce v ČR


0

Diskuze

Všechny komentáře

Zatím nebyl vložen žádný komentář

Vložit komentář

zapište číslo číslovkou: jedna

... všechny zprávy

Nabídka nových knih

obalka
Zázrak tří květin
L.Zatloukal...
obalka
Dítě s autismem a...
A.Scarpa; A.Wells...
obalka
Pandořina skříňka
Lauren Slater
obalka
Můj hlas půjde s ...
Sidney Rosen
obalka
Jít vlastní cestou
Jeff Goins
obalka
Mindfulness pro ...
Gary Hennessey
obalka
Speciální sourozenci
David Havelka...

... kompletní nabídka

© 2014, časopis Sociální práce/Sociálna práca | počet návštěv: [CNW:Counter] | … vstup do administrace