Česká republika

Cílem textu je porozumět, jak byla konstruována první vývojová fáze moudrosti praxe prostřednictvím vzdělávacího procesu v sociální práci po roce 1945 na příkladech Vyšší dvouleté školy pro vzdělávání sociálních pracovnic v Ostravě a Střední školy sociálně-právní v Praze. Zobrazit text

V kontextu dlouhodobějších proměn společnosti (individualizace, migrace, hodnotová pluralita, sociální a kulturní diverzita, proměna rodiny a dětství, sociální nerovnosti atd.) i aktuálních změn českého školství (zejm. inkluzivní vzdělávání) si článek klade za cíl oživit diskusi o vhodnosti institucionalizace školní sociální práce v prostředí českých základních škol. Komparujeme přitom pohledy ředitelů základních škol a oborníků z oblasti sociální práce.Zobrazit text

Sociální reforma, která v České republice změnila v roce 2012 systém vyplácení dávek pomoci v hmotné nouzi, ovlivnila také chápání sociální práce v obcích s rozšířenou působností. Empiricky laděný článek pracuje s daty z dotazníkových šetření provedených v letech 2011 a 2015 ve 227 českých municipalitách, ze kterých vyplývá, že zhruba 14 % českých obcí s rozšířenou působností v různých obměnách a s různou mírou intenzity využívá toho, že svým občanům, kteří jsou v nouzi, poskytuje finanční podporu (a to mimo rámec pomoci v hmotné nouzi). Zobrazit text

The main goal of this article is to clarify and characterize the principles, goals and functions of the childcare service system for children aged 0-6 in the Czech Republic in the context of the requirements and expectations of contemporary European childcare policy. Currently, the system of childcare is one of the fastest growing areas in the EU; however, this development is not occuring at the same pace or in the same way in all European countries (Sector Futures-Childcare Services Sector 2006). Zobrazit text

Svépomocné a podpůrné skupiny se v Česku těší jen malé míře pozornosti, která je nadto většinou omezená pouze na dílčí témata skupinové dynamiky či jednotlivých tematických skupin – přehledová studie chybí. Článek se proto snaží popsat, v jaké situaci se české svépomocné a podpůrné skupiny jako celek nacházejí, a to prostřednictvím výsledků výzkumu, během kterého byla zkoumána činnost cca 2 000 organizací občanského sektoru poskytujících sociální služby a organizací identifikovaných prostřednictvím internetového vyhledavače.Zobrazit text