Jakub Jinek, Alois Křišťan
Medailon autorů:
Mgr. Jakub Jinek, Dr.phil., pracuje na katedře filosofie a religionistiky Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a na Ústavu filosofie a religionistiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Zabývá se filosofií, politologií a sociální etikou.
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D., vede katedru praktické teologie Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Zabývá se pastorální teologií a sociální prací.
Anotace:
Článek se zaměřuje na problém etického vzdělávání v sociální práci. V rámci kritiky textu M. Nečasové, Z. Dohnalové a R. Talašové „Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce“ (in Sociální práce / Sociálna práca 3/2010) zkoumá především 1. obecnou povahu etické teorie, zejména v návaznosti na sociální práci (v úvahu bereme stejné teorie jako autorky kritizovaného článku: deontologii, utilitarismus a etiku péče), a dále 2. přiměřenou aplikaci těchto teorií v praxi sociální práce. S ohledem na první otázku tvrdíme, že vhodným postojem sociálního pracovníka k historickým etickým pozicím je interpretační charita vycházející z přesvědčení, že a) teorie tvoří konzistentní a přesvědčivý argumentační systém a že b) různé teorie jsou navzájem komplementární. Ohledně druhé otázky připomínáme, že aplikace etické teorie nespočívá ve správné volbě různých historických perspektiv, nýbrž v přijetí topického způsobu ospravedlnění, který přesvědčuje nikoli jen obrazy, ale zejména argumentem.
Klíčová slova:
etická teorie, aplikace, etické vzdělávání, deontologie, utilitarismus, etika péče
s. 125–131