5/2022 – Supervize (Czech and Slovak Only)


Anotace

Supervize

Pohľad zhora, vidieť veci s nadhľadom, byť nad vecou …, ale aj špecifická metóda vzdelávania, metóda zvyšovania odborných kompetencií, zohľadňujúca konkrétne možnosti a schopnosti odborného pracovníka. To je len niekoľko asociácií a základných charakteristík pojmu supervízia. Metóda, ktorá prostredníctvom zvýšenia odborných kompetencií a práce na osobnom a profesijnom rozvoji pracovníkov v konečnom dôsledku pomáha zvyšovať kvalitu života klientov sociálnej práce.

V supervíznom procese participujú v rôznom čase a v rôznej miere vždy minimálne traja účastníci: supervidovaný pracovník, supervízor a organizácia, v ktorej supervidovaný pôsobí. Organizačné a odborné zloženie personálu, štruktúra dodávateľov a odberateľov, materiálno-technické a legislatívne podmienky výkonu na pracovisku, ale najmä profilácia klientely – to všetko ovplyvňuje spôsob a efektivitu fungovania celej organizácie, ako aj jej jednotlivých pracovníkov. Zároveň sú to možné témy na objednanie si a realizáciu supervízie v organizácii.

Mezi významné oblasti, kterým se supervize věnuje, patří supervizní zpracování eticky významných situací, na které sociální pracovníci ve své práci narážejí: jako jsou např. obtíže spojené s uplatňováním moci, s vymezováním hranic, se spoluprací v multidisciplinárních týmech i s transkulturální supervizí v současné společnosti, která se nezbytně musí vyrovnávat s jinakostí, takže valná část interakcí je svým způsobem mezikulturní.

Zajímavým tématem jsou pak i specifika supervize v sociální práci (oproti supervizi poskytované v příbuzných oborech) a také vztah mezi supervizí a dalšími prostředky osobního a profesního rozvoje (jako je např. koučink a mentoring), a eklektické využívání přístupů a konceptů na pomezí disciplín.

Podoba prostředí, ve kterém je sociální práce vykonávána, je významná pro kvalitu působení sociálních pracovníků, ale i pro supervizní činnost samotnou. Nabízejí se otázky zaměřené nejen na kvalitu práce supervizorů, ale i na podmínky jejich činnosti včetně legislativních, na možnosti akreditovaného vzdělávání v supervizi a celkově na status, který supervize v sociální práce má.

Odborníkom venujúcim sa téme supervízia ponúkame ďalej v čísle priestor pre prezentáciu výsledkov aplikácie rôznych supervíznych modelov a kreatívnych techník v supervízii, charakteristiku špecifických cieľových skupin supervízie, analýzu úspešných a neúspešných supervízií, vzhľadom na pandemickú situáciu aj o prínosoch a obmedzeniach využitia jednotlivých foriem supervíznych stretnutí a podobne.

Pozornost bychom rádi upřeli i na výuku supervidované praxe (ať už přímou, nebo online) na školách poskytujících vzdělávání v sociální práci a také na problematiku supervize začínajících pracovníků (absolventů) i nových pracovníků a jejich postavení při supervizi v organizaci.

O tom, že kvalitní supervize je významným nástrojem pro kvalitní výkon sociální práce, panuje v kontextu profese sociální práce konsenzus. Těšíme se, že toto číslo časopisu přinese i zajímavé poznatky o podobě tohoto konsenzu z pohledu různých aktérů.

Tešíme sa na vaše príspevky.

Eva Mydlíková a Mirka Nečasová,
editorky čísla