Richard Kořínek, Kristýna Gábová, Zdeněk Meier, Peter Tavel
Mgr. Richard Kořínek působil v řadě služeb sociální prevence a nyní je studentem doktorandského programu Sociální a spirituální determinanty zdraví na Institutu sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci. Je zodpovědný za implementaci programu FAST (Families and Schools Together) v ČR.
Mgr. Kristýna Gábová, Ph.D. vyučuje na Institutu sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci. Výzkumně se věnuje zejména zkušenostem rodičů dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, podílí se na projektu Pro zdraví duše zaměřeném na děti s potížemi v oblasti duševního zdraví.
Ing. Mgr. Zdeněk Meier, Ph.D. je vědecký pracovník a manažer Institutu sociálního zdraví a Katedry křesťanské sociální práce na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve svém výzkumu se zaměřuje na problematiku cílených intervencí u zranitelných skupin, zejména romské komunity, seniorů a skupin ohrožených osamocením.
Prof. Ing. Mgr. et Mgr. Peter Tavel, Ph.D. je ředitelem Institutu sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci a proděkanem Cyrilometodějské teologické fakulty na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve svém výzkumu se zaměřuje na sociální determinanty zdraví a témata na pomezí psychologie a sociální práce. Je garantem magisterského a doktorského studijního programu v oblasti sociální práce.
Abstrakt
CÍLE: Cílem je představit inovativní metodiku – program FAST (Families and Schools Together, USA) a výsledky jeho pilotního ověření v podmínkách českých škol. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Sociální práce a programy pro podporu duševního zdraví jsou stále důležitější, zejména v souvislosti s rostoucím počtem dětí s duševními problémy. Jedním z programů úspěšných nejen v USA je program FAST, který byl pilotně ověřen na českých školách. Program je specifický tím, že jej implementuje multidisciplinární tým pedagogů, sociálních pracovníků a rodičů. METODY: Program byl realizován v 6 bězích na 4 ZŠ, celkem se zapojilo 55 rodin. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 45 rodičů, z nichž 31 vyplnilo zpětnou vazbu po skončení programu. VÝSLEDKY: Představení programu a výsledky pilotního ověření poukazují na potenciál pro využití v českém školství. Program je pro rodiče srozumitelný, zajímavý a přínosný. V oblasti měření dopadu se podařilo prokázat statisticky mírné, ale významné posuny ve dvou ze tří oblastí, na které program cílí. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Program FAST nabízí strukturovaný přístup k podpořero dičovských kompetencí a vytváření neformálních skupin, zlepšujících sociální fungování a přispívajících k prevenci duševních problémů u dětí. Sociální pracovníci mají významnou roli v péči o duševní zdraví dětí a zapojení rodičů do komunikace se školou.
Klíčová slova
program FAST, duševní zdraví, rodičovské kompetence, školní sociální práce, prevence duševních problémů
s. 51-69
Chcete-li zobrazit tento obsah, musíte být předplatitelem časopisu.
Nemáte předplatné? Objednejte si ho.