Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce

Markéta Szotáková

Medailon autorů:

Mgr. Markéta Szotáková vystudovala sociální práci na Fakultě sociálních studií, MU v Brně, kde dále pokračuje v doktorském studiu sociální práce. Působí jako terénní a kontaktní pracovnice v Terénních programech Brno, Společnost Podané ruce o. p. s., a jako terénní sociální pracovnice v brněnském centru organizace ROZKOŠ bez RIZIKA. Je členkou pracovní skupiny Case management v Brně.

Anotace:

Tato stať popisuje oboustranné aktivní zapojení pomáhajících pracovníků a jejich klientů do spolupráce v rámci case managementu jako metodě sociální práce. Snaží se objasnit, co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší ve spolupráci. Hledá také odpověď na to, jak aktivní zapojení ovlivňuje dosahování žádoucí změny, o kterou klient usiluje. V první části jsou definovány klíčové pojmy: case management, jeho vývoj v zahraničí a jeho podoba v České republice, aktivní zapojení, klient s mnohočetnými problémy, pracovník v roli case managera a zapojení dalších subjektů do spolupráce. Druhá část stati tyto pojmy sleduje ve výpovědích sedmi pracovníků a sedmi klientů, kteří hodnotili spolupráci v case managementu jako koordinované komplexní metodě, ve výzkumu realizovaném v roce 2012.

Klíčová slova:

koordinované vedení případu, case management, sítě služeb, vztah, aktivní zapojení, participace, spolupráce, důvěra, klient s mnohočetnými problémy, pomáhající pracovník, case manager

s. 61–80