Individuální přístup jako pravidlo práce s dlouhodobě nezaměstnanými klienty

Lenka Caletková, Marie Pinďáková, Michal Burda, Jiří Winkler

Mgr. Lenka Caletková, Ph.D., je vědecko-výzkumnou pracovnicí na Fakultě sociálních studií Ostravské univerzity. Ve svém výzkumu se zaměřuje na strategie individuálního přístupu k dlouhodobě nezaměstnaným klientům využívané pracovníky úřadů práce.

Mgr. Marie Pinďáková je doktorandkou na Fakultě sociálních studií Ostravské univerzity. Ve své disertační práci se věnuje tématu zkušenosti s traumatem u mladých dospívajících osob vzhledem k organizačnímu kontextu výchovných ústavů.

Ing. Michal Burda, Ph.D., je výzkumným pracovníkem Ústavu pro výzkum a aplikace fuzzy modelování Ostravské univerzity. Ve své činnosti se zabývá statistikou, fuzzy logikou v expertních systémech a dolováním dat.

Doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D., je akademickým pracovníkem Katedry sociální politiky a sociální práce Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se výzkumem implementace veřejné a sociální politiky a organizačního a institucionálního rozvoje výkonu sociální práce.

Abstrakt
CÍLE: Cílem příspěvku je zjistit, s jakými bariérami a podporujícími podmínkami se odborní poradenští pracovníci potýkají a jaké strategie jednání využívají při uplatňování individuálního přístupu k dlouhodobě nezaměstnaným klientům. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Organizační prostředí, ale i sami odborní poradenští pracovníci mohou mít vliv nebo souvislost s uplatňováním důležitých institucionálních pravidel této profese, jako je individuální přístup ke klientům. METODY: Využita byla smíšená výzkumná strategie, kdy jsme kombinovali kvantitativní výzkum s využitím dotazníku vlastní tvorby a jeho následnou deskriptivní analýzou s kvalitativním výzkumem za využití tematické analýzy volných odpovědí respondentů. VÝSLEDKY: Odborní poradenští pracovníci uplatňují individuální přístup k dlouhodobě nezaměstnaným klientům a poukazují na shodné znaky. I přes vnímané bariéry modifikují administrativní postupy s cílem zefektivnit pomoc klientům a přispívají tak k individualizaci služeb a nestandardizovaným postupům. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Pro účinnější uplatňování individuálního přístupu se ukazuje potřeba navazování meziorganizační spolupráce, zlepšení spolupráce v rámci organizace, snížení administrativní náročnosti spojené s poskytováním pomoci dlouhodobě nezaměstnaným klientům a další odborné vzdělávání pracovníků úřadu práce.

Klíčová slova
individuální přístup, dlouhodobá nezaměstnanost, úřad práce, sociální služby

s. 43-60

Chcete-li zobrazit tento obsah, musíte být předplatitelem časopisu.

Zapomněli jste heslo?

Nemáte předplatné? Objednejte si ho.

Chci předplatné