Trable s motivací klientů

Radka Janebová

Mgr. Radka Janebová, Ph.D., pracuje jako odborná asistentka na Ústavu sociální práce Filozofické
fakulty Univerzity Hradec Králové a zároveň se věnuje sociální práci s rodinami a moderování
případových konferencí.

Abstrakt
CÍLE: Cílem článku je zjistit, jak je „ne-motivace“ klientů konstruována v rámci interakce klientů a sociálních pracovnic v mikro-, mezo- a makroúrovňových kontextech z pohledu odborné literatury. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Teoretickým východiskem je sociologické pojetí motivace, které ji chápe jako transakční akt. METODY: K dosažení cíle byl zvolen explanační výzkum postavený na tematické analýze odborných textů. VÝSLEDKY: Zjištění ukázala, že lze nalézt vysokou variaci determinant motivace na individuální, mikro-, mezo- a makroúrovni, které se vzájemně prolínají a ovlivňují. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Pro praxi je podstatné, že chování klientů, které bývá někdy interpretováno jako žádná či nízká motivace klienta, může být reálně důsledkem interakce mezi klientem, pracovnicí a kontexty ovlivňujícími tyto interakce.

Klíčová slova
sociální práce, motivace klienta, nedobrovolný klient, sociologické pojetí motivace

s. 87-103

Chcete-li zobrazit tento obsah, musíte být předplatitelem časopisu.

Zapomněli jste heslo?

Nemáte předplatné? Objednejte si ho.

Chci předplatné