Pokud máte nápad, který by mohl být inovativní, věříte v jeho úspěch a ještě k tomu máte dostatek financí na jeho realizaci, máte vyhráno. Co však dělat v případě, kdy by onen nápad byl, nadšení a víra v úspěch taky, ale ty peníze vám chybí?
Síla crowdfundingu
Čím dál častěji se právě nadšení lidé s inovativními myšlenkami spoléhají na nové fundraisingové platformy, tzv. crowdfundingové kampaně, díky kterým mohou v relativně krátkém čase získat peníze pro svůj projekt.
Princip fungování crowdfundingu není složitý. Se svým záměrem se zaregistrujete do některé z fungujících platforem (např. Nakopni mě, Hithit, Kreativci sobě aj.), kvalitně zpracujete svůj projektový záměr a vytvoříte opravdu zajímavé video. Dále připravíte odměny, které si lidé vyberou před tím, než přispějí, a pak už jen čekáte na schválení a rozjezd své kampaně. Poté máte omezenou dobu, za kterou musíte vybrat vámi stanovenou cílovou částku. Pokud se vám to podaří (a ideálně překročíte i 100%), máte vyhráno a peníze pro svůj projekt v kapse. Projekt tak můžete uskutečnit a také začínáte rozesílat odměny všem, kteří vás podpořili.
Pokud se však nezadaří, platby, které byly uskutečněny při nákupu odměn, se posílají zpět přispěvatelům, vy jste sice nevybrali obnos, který jste si stanovili, na druhou stranu se vaše značka dostala do povědomí spousty lidem a za nevelký obnos jste mohli oslovit potenciální zákazníky i tak.
Šíření dobrého nápadu a energie
Každá platforma má jiná pravidla. Společné všem je však to, že lidé mezi sebou šíří dobrý nápad, energii a myšlenku, která z projektu vychází, a přispívají tak na záměr, kterému fandí. Leckdo touží po tom, být u něčeho velkého, u nějaké změny, či stát na počátku inovativních projektů, které mohou měnit místa, města, používání moderních technologií. Může jít ale třeba i o příspěvek pro vydání alba, knihy, nebo úpravy veřejného prostoru pro další využití veřejností.
Málokdo z nás má ovšem takové možnosti (finanční, fyzické), aby stál jako jednotlivec u všech změn a nápadů, které mu přijdou opravdu dobré a potřebné. Ovšem být součástí velkého davu, který svou energií mění věci, je díky těmto kampaním vcelku lehce realizovatelné. Přece jen, Národní divadlo se dočkalo své rekonstrukce také díky historické sbírce. Takového malého předchůdce crowdfundingu.
Ratolest&Bajkazyl Brno
Pro tento způsob získávání financí se rozhodla i brněnská nezisková organizace Ratolest Brno a využívá k tomu prostor na www.hithit.com/bajkazylbrno. Cílem kampaně je získat peníze na dofinancování projektu, který je v plenkách. O co přesně jde? Před několika měsíci se obrátila pozornost Ratolesti Brno k části historického viaduktu v Brně, přímo pod hlavním vlakovým nádražím. Jednalo se o prostory bývalých heren a nonstopů, a lidé z Ratolesti Brno se rozhodli vdechnout tomuto prostoru novou duši. Jejich cílem je přilákat do těchto neutěšených, zanedbaných míst širokou veřejnost. Lidem chtějí dokázat, že i v této rušné oblasti, 2 minuty od největšího dopravního uzlu v Brně, je možné najít relaxační azyl. Proto se lidé z Ratolesti Brno, poskytující sociální služby, pustili do rekonstrukce, spojili se se zakladateli Bajkazylu Martinem a Gábrinou Kontrovými z Prahy a vytvořili Bajkazyl Brno: kombinaci kavárny, cyklodílny, kulturního prostoru. Vše působící na platformě sociálního podniku. To znamená, že veškerý zisk putuje na sociální práci s mladými lidmi. Díky probíhajícímu zkušebnímu provozu si zde můžete vychutnat dobrou kávu, kterou dodává Bajkazylu Brno chráněná dílna A Mano (pražírna Drahonice), pivo od lokálního dodavatele z Chotěboře, či si pochutnat na vegetariánském či veganském občerstvením z kuchyně „Královny food“ Šárky Navrátilové.
Místo pro setkávání širokého spektra lidí
Cílem prostoru je nejen zaměstnávat klienty sociálních služeb Ratolesti Brno a poskytovat lidem kavárenský servis spojený s možností opravy kola, ale také další přesah. Bajkazyl Brno chce být místem kultury, setkávání, poskytovat lidem místo pro jejich koníčky – v srpnu zde například proběhne setkání amatérských kuchařů, chystá se také promítání filmů, přednášky o cestování atd. K tomu, aby bylo možné smělé plány realizovat a sociální podnik naplno spustit, stále chybí dostatek finančních prostředků. Ratolest Brno proto přikročila k Hithitové kampani, kde se snaží stejnou myšlenku předat lidem dál a vysbírat i zbytek peněz, které jim k dofinancování tohoto prostoru chybí.
„Spoustu věcí je potřeba ještě opravit, upravit osvětlení, opravit zázemí, vybavit kuchyň, nebo koncertní sál kvalitní technikou. Rádi bychom si zakoupili vybavení, které máme prozatímně zapůjčeno. To vše i díky přátelům organizace a lidem, kteří věří stejné myšlence, a tak jim nevadí třeba i počkat se splatností faktur za vodoinstalaci a vzduchotechniku. Do oprav jsme investovali již značnou část našich úspor, ale naše zdroje bohužel nejsou nevyčerpatelné, proto se obracíme na širokou veřejnost s žádostí o pomoc,“ vysvětluje Alena Přikrylová, ředitelka neziskové organizace Ratolest Brno. Každou zakoupenou odměnou pro Bajkazyl Brno se můžete stát součástí výjimečného projektu a postavit se bok po boku lidem, kteří našli odvahu změnit své okolí, ve kterém žijí.