Virtuální sociální pracovník – Chatbot v odborném sociálním poradenství

Může člověka nahradit stroj i v oblasti sociální práce? Otázka, kterou si s určitou mírou vážnosti kladou i profese založené na lidském vztahu minimálně v posledním desetiletí, kdy je zřetelný nástup „učících se“ umělých systémů. Přesto je to však otázka, jejíž skutečné naplnění, dle našeho názoru, stále ještě není skutečně aktuální. Poradenství v sociální práci je založeno na poradenském rozhovoru. Součástí tohoto nástroje je lidský vztah mezi poradcem (sociálním pracovníkem) a uživatelem služby.

S vědomím jisté nenahraditelnosti člověka – profesionála v oblasti odborného sociálního poradenství, se pracovníci Ústavu sociální práce filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové a Občanského poradenského střediska, o.p.s. pustili v rámci grantu Technologické agentury ČR (od 2020 do 2023) do vývoje poradenského chatbota. Projekt nazvaný Využití prvků umělé inteligence při poskytování odborného sociálního poradenství se zabývá možnostmi uplatnění nových komunikačních platforem – chatbot, později voicebot. Pro naplnění cíle je vytvářena znalostní databáze pro komunikační platformu chatbot/voicebot využitelná pro odborné sociální poradenství poskytované na veřejné informační síti internet. Chatbot by měl být nástrojem, který pomůže stávajícím lidským zdrojům (odborným poradcům) adaptovat se na rostoucí množství práce (rostoucí velikost cílových skupin řešících nezaměstnanost, ztrátu bydlení, předlužení, …).

Chcete-li zobrazit tento obsah, musíte být předplatitelem časopisu.

Zapomněli jste heslo?

Nemáte předplatné? Objednejte si ho.

Chci předplatné