Smysl existence pracovní pozice
Pracovník poskytuje přímou péči rodinám, ve kterých se narodilo dítě s postižením do doby, kdy dítě dovrší věk 7 let.
Sociální situace cílové skupiny a její hlavní potřeby
Rodiny, v nichž se narodilo dítě s postižením, se vyrovnávají s krizí rodičovské identity. Obvykle jeden člen rodiny přestává pracovat a věnuje se dítěti s postižením. Mění se vztahy mezi rodiči, mění se vztahy rodičů a dalších dříve narozených, případně později narozených dětí, mění se i ekonomická situace rodiny a vztahy v široké rodině.
Systémový kontext (legislativa, standardy)
- Zákon o sociálních službách (Z 108/2006).
- Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením (Z 321/2011).
- Občanský zákoník (Z 89/2012).
Organizační rámce
Pracovník je součástí týmu střediska, které je nestátní neziskovou organizací. Vedle poradců ve středisku pracuje ještě vedoucí a koordinátor (ten má na starosti organizaci práce a provozu).
Způsob definování cílů pro pracovníky
Rodič zvládá pečování o dítě bez podpory pracovníka.
Popis jednotlivých pracovních činností
Jednání se zájemci o službu. Rozhovory s rodiči. Pozorování dítěte. Vyhodnocení potřeb rodiny a dítěte. Plánování péče. Příprava pomůcek pro práci s dítětem. Podpora při řešení náročných situací v rodině. Poradenství při výběru kompenzačních pomůcek. Poradenství při vyhledávání návazných služeb. Komunikace s jinými odborníky a organizacemi, koordinace postupů. Osvětové kampaně.
Popis průběhu směny/průběhu pracovního týdne
Typický týden zahrnuje alespoň jednu poradu týmu, přibližně 5 konzultací v rodinách, řadu jednání s dalšími subjekty.
Okruh spolupracujících subjektů
- Lékaři a zdravotnické organizace.
- OSPOD.
- OSSZ.
- Úřad práce.
Typy výsledků
Formalizované: Počet rodin přijatých do služby. Počet rodin, u nichž se podařilo realizovat plán podpory.
Faktické: Dítě má zajištěné optimální prostředí pro svůj vývoj. Rodiče se sami vzdělávají v péči o dítě s postižením. Rodiče využívají zdroje podpory (služby, svépomocné skupiny).
Předpoklady k výkonu profese
Nutná formální kvalifikace: VOŠ, Bc. nebo Mgr.
Potřebné znalosti: Relevantní legislativa. Problematika péče a výchovy dětí s různými typy postižení. Přehled o nárocích na služby, dávky a pomůcky. Znalost systému sociálních služeb a lokálně dostupné sítě služeb.
Potřebné specifické dovednosti: Vyhodnocení potřeb rodiny. Technika aktivního naslouchání. Technika krizové intervence. Techniky podpory rodičovského chování. Podpora fungování rodiny jako celku. Techniky hodnocení vývojové úrovně dítěte a specifických potřeb dítěte. Komunikace s jinými profesionály a organizacemi, koordinace postupů.
Měkké dovednosti: Komunikační dovednosti. Řízení motorového vozidla.
Žádoucí postoje, hodnotová orientace: Empatie, tolerance, diskrétnost.
Využívané teorie, přístupy a metody: Teorie instinktivního rodičovství, teorie vazby. Teorie narcistického traumatu rodiče. Teorie osobnostního vývoje. Teorie vývoje dětí s různými typy postižení. Teorie podpůrných sítí.
Kritéria úspěchu v profesi
Kvantitativní kritéria: Počet rodin zvládajících péči.
Kvalitativní kritéria: Spokojenost rodin s péčí.
Faktory ztěžující výkon práce
Zdroje stresu/vyhoření: Rodič nedostatečně spolupracující. Rodič s dlouhou reakcí na postižení dítěte, která ovlivňuje rodičovské chování.
Kritické a velmi náročné situace: Vážný konflikt mezi rodiči. Rozpad rodiny.
Zdroje:
Mertlová, P. (2019): Konstrukce vzdělávacího programu pro poradce rané péče. Diplomová práce. Katedra sociální práce FF UK Praha.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.