Suchej únor láká na měsíc bez alkoholu. Láká na batoh plný slev a benefitů. Na přípitek připravil čaj z únorového kalendáře.

Dát si pivo k obědu, dvě deci vína po úmorném pracovním dni nebo panáka bylinkového likéru na vytrávení je v Česku bohužel často považováno za normální. Milion a půl Čechů ale pije rizikově a těch, kteří se k lahvi alkoholu uchylují každodenně, dlouhodobě neklesá. Každoroční osvětová kampaň Suchej únor proto již podvanácté nabízí možnost dát si od pití měsíční pauzu a zjistit, jak na tom lidé s alkoholem skutečně jsou.

Kolik vypije průměrný Čech?

Průměrný Čech vypil v roce 2022 podle údajů Českého statistického úřadu 143 litrů piva, téměř 20 litrů vína a 7 litrů lihovin. Česko patří ve spotřebě alkoholu spolu s Litvou a Moldavskem do evropské TOP trojky. Abstinentů nebo těch, kdo pijí jen mírně, je přitom v populaci necelá třetina. Lidí, kterým hrozí vysoké riziko závislosti, 17 – 19 %. Při pohledu do minulosti sice spotřeba alkoholu na jednotlivce klesá, ale počet těch, kteří po láhvi sáhnou denně, je ve společnosti stále 10 %.

Pojďte také Suchou cestou!

Registrace do letošního ročníku odstartovali 15. ledna. Součástí startovného i pomyslná “výstroj” na Suchou cestu – virtuální batoh se zábavou na doma, slevami a benefity, které ještě více umocní únorovou proměnu. Najdete v něm online cvičení, O2 TV na měsíc zdarma, přístup ke Kalorickým tabulkám, zajímavé webináře a inspiraci.

Online batoh přináší inspiraci, jak a proč se bez alkoholu obejít, ale také jak si život bez něj užívat. Nabízí cestu, jak si vyzkoušet, že se lze ve společnosti bavit i bez alkoholu, užívat si doma i venku bez návštěvy hospody, jíst a pít zdravě a mít přátele, kteří nás nehodnotí podle obsahu ve skleničce. 

Únorem letos provede čajový kalendář

Suchej únor bude letos kvůli přestupnému roku o jeden den delší. Dny budou ale ubíhat rychleji díky speciálnímu čajovému kalendáři, který připravil Suchej únor ve spolupráci s Leros. Únorový kalendář bezpečně provede všechny sušiče kolem pivních bažin až k vodopádu energie a pomyslnému vrcholu, který na ně čeká 29. února. Únorový bylinkový kalendář se pyšní krásnou grafikou od Christiany Turečkové, 29 voňavými čaji Leros a 29 QR kódy s multimediálním obsahem na téma well-beingu.

Co přinese Suchej únor jeho účastníkům?

Suchej únor se stal kampaní za „čistokrevnej život“, která pro mnoho účastníků neznamená jenom měsíční detox od alkoholu, ale celkovou očistu spojenou se zdravým životním stylem a chutí udělat pro sebe něco smysluplného. Stejně jako inspirovat ostatní. Že lidem střízlivost zachutná, dokládá i 53 % účastníků, kteří s pitím zvolnili i po skončení kampaně. Mezi nejčastěji zmiňované benefity sušení patří lepší spánek, čistá hlava, úsopry, omezení kouření či více energie.

Suchej únor podporují lékaři a terapeuti, adiktologové, novináři, české osobnosti, vyhlášené restaurace a bary, studenti a také lidé, kteří s alkoholem sami bojují. Těm všem za to patří velký dík. Každý tento příběh totiž pomáhá šířit tu jedinou podstatu Suchýho února. Pomoci zjistit nám – a stále více i těm okolo nás – kdo koho tady ovládá. 

„Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá nás?″

Suchej únor nechce prohibici, ani nebojuje proti alkoholu jako takovému. Je to osvětová kampaň za zdravější a uvědomělejší život, do kterého patří i (zpravidla) umírněná konzumace. Je založená na skutečném problému, který v Česku máme. Tím je neúměrně vysoká spotřeba alkoholu a s ní spojené negativní důsledky. Posuďte sami:

  • 6 % celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub alkoholu
  • Podle českých dat je u nás přes 1 milion lidí za hranou rizikového pití
  • Podle WHO vypijeme 14,4 litru čistého lihu na osobu a rok – po odečtení spotřeby turistů
  • 56 miliard jsou společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu

Není to jen o nás a SHD

Kolem nás je spousta těch, kteří problém s alkoholem reálně mají, a že je správné tato témata otevírat. V práci, doma, mezi kamarády, ve škole. Zapojení do kampaně Suchej únor a šíření její myšlenky pomáhá vám, ale může ovlivnit i vaše okolí. Řada z nás nemá problém s alkoholem, ale přesto jich alkohol týká, stávají se něčím jako “pasivními kuřáky“, konzumenty alkoholových excesů. Říká se tomu SHD – second-hand drinking (pití z druhé ruky). Když například pije náš rodič a na nás to negativně dopadá. Nebo když pije náš kamarád, kolega nebo zaměstnanec. I v tomto kampaň Suchej únor pomáha a věříme, že se vám měsíční abstinence stane užitečnou životní zkušeností, po které budete vědět, že i kdybyste strávili příjemný večer s dvojkou dobrého vína, budete vědět, že byste to zvládli i s bylinkovým čajem.


REGISTRUJTE SE, přidejte se k dalším 900 000 sušičům, kteří chtějí udělat něco pro své zdraví či přispět na sušší Česko. Poznejte nový rozměr střízlivosti na stránkách www.suchejunor.cz.

ODBORNÍ PARTNEŘI KAMPANĚ SUCHEJ ÚNOR 2024

tisková zpráva kampaně Suchej únor