sociální práce (Page 10)

This article introduces readers to the application of three approaches from moral philosophy to ethical decision-making in social work. The Statement of Ethical Principles of the International Federation of Social Workers points out that social workers often encounter moral quandaries, some due to our function as both helpers and controllers. In addressing these ethical dilemmas, we are obliged to “take responsibility for making ethically informed decisions” and “be prepared to state the reasons” (IFSW, 2012: 5.10 and 5.11).Zobrazit text

A school counselling system began to develop in the 1970s. Since that time, however, the student population along with the public order have changed. There has been an increase in the number of pupils from a socially disadvantaged environment, from families with a variety of problems in social interactions and pupils with behavioural disorders. The social problems of pupils negatively affect their school results. Pedagogical and psychological interventions do not respond to all the needs of pupils and their families. The purpose of this paper is to report on the results of the research.Zobrazit text

Cílem článku je popsat dilemata sociálních pracovnic a pracovníků, kteří se rozhodli dilema mezi subjektivně vnímanou potřebou obhajovat práva klientů a mocenskými tlaky ze strany zadavatele řešit volbou obhajoby práv klientů, a na základě nalezených dilemat navrhnout opatření pro sociální pracovníky, která by mohla dilematickým situacím předcházet nebo je alespoň zmírňovat. K dosažení cíle jsme zvolily kvalitativní výzkumnou strategii s využitím polostrukturovaných rozhovorů, v nichž jsme zjišťovaly kontext dilemat, požadavky zadavatelů a práva klientů, která sociální pracovnice a pracovníci vnímali jako ohrožená.Zobrazit text

Článek se zaměřuje na využití koučovacího modelu Reteaming při práci s nezaměstnanými. V první části textu je diskutováno propojení koučování a sociální práce s důrazem na oblast práce s nezaměstnanými. V druhé části je představen model Reteaming a možnosti jeho aplikace při práci s nezaměstnanými jsou ilustrovány i několika příklady z praxe.Zobrazit text

Článek reflektuje, na základě vybraných charakteristik situace současné rodiny, otázku etiky v sociální práci s rodinou. Zdůrazňuje podmíněnost eticky požadované kvality praxe v této oblasti sociální práce nárokem kladeným na sociálního pracovníka, resp. na jeho schopnost komplexního a fundovaného zhodnocení tíživé životní situace klienta (rodiny), v kontextu společenských vlivů a očekávání, nevyjímaje z toho podporu rozvoje jejich pozitivního potenciálu a dlouhodobých perspektiv.Zobrazit text

Článek předkládá přehled „pojetí pachatele“ jako různých interpretací o lidech páchajících trestnou činnost v rámci sociální práce uplatňované v České republice. Využívá k tomu fenomenologická východiska a pojmosloví definovaná Alfredem Schützem, která sledují jednotlivé interpretace jako přiřazování významů k jednotlivým prvkům konstrukce sociální reality. Zobrazit text

Následující text je teoretickou reflexí, která přináší odpovědi na otázku, zda a případně jak mohou současné společenské kontexty sociální práce ovlivňovat práci s cizinci. Pro získání odpovědi nejdříve vymezím sociální práci s cizinci a poté přiblížím současné společenské kontexty. Na základě studia literatury zjišťuji, že současné společenské kontexty podporují rozvoj mcdonaldizace společnosti, která v sociální práci způsobuje vzestup managementu péče. Zobrazit text

Uvedená práce čerpá z disertační práce Sociální aspekty přechodu studentů ze vzdělávání do zaměstnání, kde je komplexně zpracovaná problematika vzdělanostní společnosti a klíčového momentu, kdy studenti opouštějí systém profesního vzdělávání, aby své schopnosti a vědomosti uplatnili na trhu práce.
Zkušenost vycházejících studentů ze vzdělání je stěžejní pro odhalení rizik a úskalí spojené s ideálem vzdělanostní společnosti, pragmatickou stránkou společenského života a reálnými možnostmi trhu práce. Zobrazit text

Autori diskutujú a poskytujú základné informácie o akademických esejách, ich kontexte a štruktúre
v sociálnej práci. Zameriavajú sa na základné princípy použitia tohto formátu v akademickom písaní viac ako iné najčastejšie používané metódy (seminárne práce a atď.) Príspevok tiež poukazuje na hlavné body pri hodnotení a vypracovaní kvalitnej eseje.Zobrazit text