2/2011

Psychosociální souvislosti u znevýhodněných dětí

Sociální integraci rodin s dětmi s disabilitou je nutné vnímat jak z hlediska vytváření rovných šancí ze strany společnosti, tak i z hlediska individuálního přístupu, tj. zda rodina využívá stávající zdroje společnosti a prostředky občanské pariticipace pro zlepšení jejího sociálního fungování.Zobrazit text

V príspevku načrtávame niektoré fázy sociálnej práce, pričom ich špecifikujeme vzhľadom na problematiku domáceho násilia páchaného na deťoch. Následne prezentujeme výsledky výskumu, ktorý bol zameraný na zmapovanie konkrétnych pracovných postupov a metód sociálnej práce s deťmi zažívajúcimi domáce násilie.Zobrazit text

Naše práce si dala za cíl ověřit relevanci některých empirických studií a výzkumů popisujících nezaměstnanost některého z členů rodiny, resp. více členů, jako velmi rizikový faktor, který má negativní důsledky na dotčenou rodinu v oblasti materiální, sociální či psychologické. Dále tato studie poukazuje na některé netypické či dosud málo zmiňované souvislosti a snaží se je vysvětlit.Zobrazit text

Výsledky zahraničných štúdií ukázali, že sociálne pracovníčky a pracovníci mali rodovo stereotypné predstavy o úlohe ženy a muža v starostlivosti o dieťa. Takéto predstavy majú negatívne dopady nielen na matky, ale tiež na otcov a deti: 1. zodpovednosť za starostlivosť a ochranu detí je zväčša očakávaná výhradne u matiek, 2. potenciál otcov nie je využívaný a 3. riziko, ktoré predstavujú otcovia pre svoje deti a/alebo matku je zanedbávané. Uvedená problematika je v štúdii riešená v kontexte britskej, kanadskej a izraelskej praxe v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí.Zobrazit text

Děti s mentálním postižením patří mezi skupiny nejvíce ohrožené porušování práv dítěte. Na základě šetření provedeného prostřednictvím kritické analýzy dokumentace a rozhovorů byla sestavena zpráva o stavu implementace Úmluvy o právech dítěte OSN (1989) v České republice v oblastech ochrana před násilím a zanedbáváním, rehabilitace a neintegrace, ústavní péče a deinstitucionalizace, zdraví a zdravotnická péče, vzdělávání, diskriminace, respektování názoru dítěte a nejlepší zájem dítěte.Zobrazit text

V této stati prezentuji a na modelových příkladech ilustruji některé pro českou praxi sociální práce atypické metody výzkumu. První je statistická metoda pro výzkumný vzorek o velikosti 1 (N = 1) založená na binomické distribuci, která je využitelná pro různé případové studie. Druhou, tentokrát nestatistickou metodou, která může při výzkumném procesu na první metodu navazovat, je tzv. Booleho přístup.Zobrazit text

Článek se zaměřuje na problém etického vzdělávání v sociální práci. V rámci kritiky textu M. Nečasové, Z. Dohnalové a R. Talašové „Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce“ (in Sociální práce / Sociálna práca 3/2010) zkoumá především 1. obecnou povahu etické teorie, zejména v návaznosti na sociální práci (v úvahu bereme stejné teorie jako autorky kritizovaného článku: deontologii, utilitarismus a etiku péče), a dále 2. přiměřenou aplikaci těchto teorií v praxi sociální práce.Zobrazit text

Cílem tohoto textu je na základě zahraničních i domácích výzkumů lépe porozumět faktorům, které ovlivňují kvalitu posouzení životní situace ohrožených dětí. Posouzení ohrožených dětí a jejich rodin je v centru pozornosti odborné i laické veřejnosti zemí s rozvinutou sociálně-právní ochranou dětí již nejméně dvě desítky let, v české společnosti se témata související s problematikou posouzení diskutují jen v několika posledních letech. Dobré posouzení je přitom klíčem k efektivní intervenci a ke snížení rizika ohrožení dětí. Zobrazit text